Projekty szkoleniowe dzielą się na dość dużo kategorii projektów szkoleniowych: rozwojowe, przygotowujące do pracy na danym stanowisku, i przypominające. W branży szkoleniowej szkoleniowcy najczęściej organizują projekty szkoleniowe doskonalące dotychczasowe umiejętności. Ale każdy kierownik musi przeprowadzać równie często przyuczenie stanowiskowe. W poniższym tekście prezentuję, które elementy są w tej materii często pomijane a ważne.
Szkolenia stanowiskowe są określane poprzez taką definicję: przekazanie umiejętności adekwatnego zorganizowania pracy, inaczej mówiąc zastosowania w firmy:
– metod efektywnej współpracy,
– metod etycznej współpracy,
– zachowań determinujących przyjęcie jako wytycznych bezpiecznych technik pracy i ich zwiększanie w oparciu o normy UE,
– nawyków poprawnego realizowania zadań zawodowych.
W projektach szkoleniowych przygotowujących do pracy na danym stanowisku da się wykorzystać gry i symulacje. Nauczyłem się tego, gdy odnalazłem w sieci taki poradnik:
Gry Strategiczne – Raport
W ramach organizowania szkoleń przysposabiających do stanowiska pracy należy zrealizować:
– analizę sytuacji z punktu widzenia zadań w ramach działania produkcyjnego,
– badanie stanowiska w zakresie opisanych w osobnych dokumentach zagrożeń oraz kłopotów we wprowadzaniu usprawnień,
– diagnozę zadań razem z definiowaniem opisanych w osobnych dokumentach niebezpieczeństw i opisaniem sposobu zachowania,
– badanie zagrożeń pojawiających się w bliskim otoczeniu, wokół stanowiska pracy,
– przygotowanie dokładnego opisu miejsca pracy właściwie do powierzonego zadania roboczego.
Po przeprowadzeniu analizy czynności na wybranym stanowisku należy wziąć pod uwagę:
– źródła niebezpieczeństw oraz czynników niekorzystnych dla człowieka zaobserwowanych w określonej branży,
– rysunki obrazujące zadania i słabe strony,
– wykresy obrazujące zadania w kolejnych fazach procesu produkcyjnego oraz zagrożenia.
W innym artykule przedstawię zbiór zasad innej symulacji biznesowej.
Mateusz Kowal
Redaktor tego komentarza jest absolwentem wydziału marketingu Uniwersytetu w Toruniu i studiów podyplomowych z obszaru analizy transakcyjnej. Posiada certyfikat Coacha Kreatywności ZVG. Mieszka w Ustroniu Morskim. Od sześciu sezonów koordynuje warsztaty i projektuje gry odnoszące się do delegowania w branży „konsulting i usługi b2b”.
TEMATY BOGA:
Symulacje Interersonalne
Szkolenia sprzedażowe
Gry edukacyjne
Lider i menedżer
Lean games
Kreatywność
Eventy firmowe
Narzędzia Instrukcje dla instruktorów