Sposoby doskonalenia się osób w dorosłym wieku

Wcześniej prezentowałem materiał o wymiernych wynikach szkoleń, jakie szkoleniowiec i osoby biorące udział w szkoleniu mają możliwość uzyskać, gdy użyjemy na szkoleniu symulacje biznesowe. W niniejszym wpisie pokażę ramy teoretyczne pomagające poznać i przekonać się, dlaczego warto używać gry i symulacje.
Dla mnie istotnym z grupy argumentów, ażeby planować w swoich szkolenia i warsztatach różnego rodzaju symulacje menedżerskie, byłby pewien określony zbiór technik uczenia się przez osoby w dojrzałym wieku. Innymi słowy chodzi o technikę uczenia się stosowaną przez określonego uczestnika szkoleń. Tomas Drucker w wypracowanym w ciągu 10 lat modelu opisał cztery zasadnicze sposoby dokształcania się: dywergencyjny, asymilujący, konwergencyjny, inkrementacyjny. W oparciu o te style Adam Kickford oraz John Keynes prawie 30 lat temu przedstawili formularz ankietowy, umożliwiający samodzielne określenie własnego strategii uczenia się. Zobacz w portalu firmy szkoleniowej:  Gry Biznesowe  Dla Trenerów
Autorzy dodatkowo wyróżniają określone role, które obierają członkowie grupy na warsztatach dydaktycznych:
Anarchista, który preferuje inne niż typowe bodźce. Jest ożywiony i gadatliwy, odczuwa pragnienie niekończącego się dokształcania się, zawsze dobrze nastawiony do nowych działań. Bez namysłu coś powie, dopiero potem myśli. Uwielbia wszystko sam  przetestować – czy aby na pewno tak jest.
Analityk – czyli obserwator. Analizuje wszelkie możliwe warianty wskazując najlepsze z nich. Tego typu uczestnicy szkoleń nie chcą pracować pod presją, wszystko muszą przeanalizować samemu.
Wielbiciel teorii – inaczej ”dziwak” żyjący we własnej głowie. Jego wnioskowania bywają bardzo idealistyczne, a starania zawodowe wyjątkowo drobiazgowo zaplanowane. W miarę sprawnie pojmuje abstrakcyjne wzory i idee, sam dość często przekłada całą wiedzę na wizjonerskie obrazy.
Umiejętność rozpoznawania tych sposobów uczenia się jest niezwykle praktyczna podczas organizowania warsztatów. Pozwala trenerowi dostosować się do cech ludzi biorących udział w szkoleniu. Widać wyraźnie, sposób szkolenia dorosłych to również znajomość psychologii społecznej, nie tylko strategii formowania pożądanego układu kompetencji.
Łukasz Kuna
Twórca tego artykułu jest absolwentem kierunku marketingu Uniwersytetu Łódzkiego i studiów podyplomowych z dziedziny  literaturoznastwa. Posiada licencję Doradcy Innowacyjnosci GPT. Prowadzi firmę szkoleniową w Ustce.  Od ośmiu lat organizuje treningi i opracowuje gry dotykające tematyki motywowania w sektorze „ubezpieczenia”.

O NASZYM BLOGU:
Gry Handlowe
Warsztaty miękkie
Gry e-learning
Lider i menedżer
Symulacje Six Sigma
Kierowanie
Programy incentive
Licencje dla coachów

Ten wpis został opublikowany w kategorii Symulacje i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>