Teoretyczne uwarunkowania szkolenia osób pracujących

W kolejnych artykułach na moim blogu opiszę zasady szkolenia ludzi po 30 roku życia. W projekcie składającym się z uczenia innych w szerszym sensie da się wskazać  kluczowe etapy, opisujące wiedzę nie tylko jako przyswojone  informacje, ale także chęć ich użycia w praktyce oraz wyuczone nastawienie do życia. Te etapy opisał George Brown w 1978  oraz obszernie przedstawił ją w ostatniej książce, dostępnej tu: Autorskie Gry Szkoleniowe 
Wstępny etap doskonalenia kompetencji osób dorosłych w tym określa się jako nieuświadomioną niekompetencję, która oznacza posiadanie wiedzy na podstawie następujących zjawisk:  uczący się nic nie doświadczył w danym zakresie oraz nie zdaje sobie sprawy z własnej przestrzeni edukacyjnej.
Kolejnym krokiem do doskonałości będzie często świadoma postawa niekompetencyjna. W trakcie jego pojawienia się uczeń doświadcza braków w swoich kompetencjach, ale dalej nie ma odpowiednio dużo wiedzy, aby opisane luki zdiagnozować.
Trzeci element w procesie edukacji to „ograniczona postawa kompetencyjna”. Uczeń dał radę posiąść do tej pory podstawową wiedzę, jednakże ażeby zastosować ją w praktyczny sposób musi wykonywać pracę dbając o dużą proaktywną postawę. Ten  element w procesie edukacji dość rzadko jednak nagrodzony będzie realnym wzrostem kompetencji. Na tym etapie nie ma znaczenia już czynność nauczania, a pojawia się czynność indywidualnego przyswajania wiedzy.
Czwartym krokiem do doskonałości, będącym do doświadczenia, jeśli uczący się jest zafascynowany nową umiejętnością, jest „nieuświadomiona kompetencja”. Wykształcona umiejętność w posługiwaniu się zdobytą wiedzą okazuje się w tym miejscu serią odruchów, nastawienia do różnych spraw oraz zachowań.
Warto zauważyć, iż większość studiów podyplomowych, sesji szkoleniowych i ogólnie postrzegana edukacja szkolna koncentruje się na sposobach percepcji informacji przez uczestnika procesu edukacyjnego. Dlatego w następnym blogu zaprezentuję sposoby pozyskiwania informacji przez homo sapiens. Dobrze je znać, kiedy gry menedżerskie mają być w agendzie szkolenia.
Marek Ejsmont
Twórca tej notatki  jest absolwentem kierunku informatyki  Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu i studiów podyplomowych z dziedziny  analizy transakcyjnej. Posiada tytuł Mistrza Przedsiębiorczości ZRU. Prowadzi firmę szkoleniową w Tomyślu Wielkim.  Od siedemnastu sezonów wykłada i opracowuje badania odnoszące się do telemarketingu w sektorze „internet i e-business”.

NAJWAŻNIEJSZE TEMATY  BLOGA:
Symulacje Interersonalne
Treningi dla firm
Gry komputerowe
Mentoring
symulacje Kaizen
Asertywność
Szkoła dla trenerów
Poradniki  dla trenerów

Ten wpis został opublikowany w kategorii Symulacje i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.