W jaki sposób można badać zawodowe kompetencje pracowników.

Różnego rodzaju firmy przyjmują różnorodne czynniki jeżeli chodzi o ocenę pracowników. Kryteria te często się opierają raczej na sympatiach i relacjach, niż na faktycznej weryfikacji czyiś umiejętności. Z kolei w innych przypadkach są stosowane narzędzia i techniki, których zadaniem jest zmierzenie dokładnie wszystkich aspektów wiążących się z pracą konkretnej osoby.

W chwili obecnej coraz większym zainteresowaniem zaczynają się cieszyć różne narzędzia do weryfikowania zawodowych kompetencji. Stosuje się je między innymi w czasie zatrudniania ludzi do pracy, aby sprawdzić czy będą dla firmy przydatni, ale również do okresowych ocen już pracujących. Do takich ocen w pierwszej kolejności się bierze umiejętności i wiedzę, ale wraz z zaangażowaniem i zachowaniem.

Spośród wielu metod, które są używane wyróżnia się szczególnie Assessment/Development Center, aktualnie uznawana za najskuteczniejszą pod tymi względami. Po statystykach można zobaczyć, że skuteczność jej może nawet sięgać 76%, jest to poziom, do którego wszystkie inne metody nawet nie będą się zbliżać. Oczywiście trzeba ją odpowiednio wykorzystać, ponieważ tylko w takich przypadkach badanie będzie odpowiednio efektywne.

Międzynarodowi specjaliści opracowali jakiś czas temu dokładne zalecenia, dotyczące realizacji całego procesu. Zwracają przy tym uwagę na kilka ważnych obszarów, które należy brać pod uwagę przy wykonywaniu pracowniczych ocen, a pominięcie których przyczynić się może do nieodpowiednich wyników.

Po pierwsze bardzo ważną rolę będzie tutaj odgrywać należycie wykonana analiza stanowiska pracy. Przeprowadzona ona powinna być w taki sposób, żeby umożliwić określenie kompetencji oraz wskaźników efektywności. Jest to ogromnie istotny punkt, ponieważ zależeć od niego będą późniejsze zadania, które zostaną wręczone pracownikowi.

Bardzo istotne będzie również wykorzystanie wielu różnych technik, dzięki którym można na różnych płaszczyznach badać i oceniać kompetencje. Przeprowadzana analiza powinna zawierać co najmniej jedną symulację związaną ze wskaźnikami efektywności jeśli chodzi o konkretne stanowisko pracy. Pośród stosowanych najczęściej można wymienić prezentacje, odgrywanie roli, koszyk zadań oraz dyskusje grupowe.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Team building. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.