W jakim celu diagnozować kompetencje

W zarządzaniu zespołem kierownicy w wielu sytuacjach używają termin: zestaw kompetencji. Ale można zadać pytanie, co ono tak naprawdę znaczy. Na szkoleniach zawsze omawiam na ten intrygujący temat. Moi rozmówcy w czasie sesji szkoleniowych mają w tym miejscu bardzo dużo pytań.
Ażeby czytający te słowa pojął temat dzisiejszego posta do mojego bloga, muszę napisać, że kilkadziesiąt lat temu przez kompetencje pojmowano posiadanie jasno określonego prawa do podejmowania decyzji w określonym obszarze w imieniu określonej firmy. A konieczność skutecznego działania kojarzono zazwyczaj z kompetencjami zawodowymi na określonym polu działalności. Różnice w przedstawionym temacie rozważań interesująco opisuje D. Nowak w tej publikacji:  Badania Satysfakcji
Kompetencje  posiadane wiadomości ze szkoły, postawy oraz motywacje potrzebne do sprawnego wykonywania pracy w danym obszarze. Określając kompetencje zatrudnionych osób poznamy:
– praktyczne możliwości wykonywania pracy, oznaczające wszystko to, co dany podwładny musi znać, aby spełniać zaprojektowaną wcześniej funkcję, w szczególności wszystkie cechy osobowe lub umiejętności, jakie mogą być niezbędne, np. zdolności techniczne,
– wymagania w zakresie podnoszenia kwalifikacji,
– konieczne do pracy na danym stanowisku umiejętności zawodowe,
– zajmowane stanowiska i wielkość przedsiębiorstw, w których pracownik pracował,
– znaczące osiągnięcia dające duże nadzieje podobne osiągnięcia obecnie,
– to, czego firma planuje oczekiwać od pracownika, na przykład eksplorowanie innych gałęzi gospodarki lub towarów, podwojenie  produkcji, skuteczności w pracy albo lepszej obsługi gwarancyjnej, wprowadzanie nowych systemów zarządzania,
– dopasowanie organizacyjne.
Jak można łatwo się domyśleć, korzyści z przeprowadzania ocen kompetencji pracowniczych są nie do przecenienia. Kierownik pozyskuje rzetelną diagnozę zatrudnionych osób. Pracownicy widzą, iż firma o nich myśli oraz zamierza  zatrudniać w przyszłości.
W kolejnych postach przedstawię dokładnie  rodzaje zestawów kompetencji.
To tyle naszych inspiracji.
Opracowanie:Aleksander Gołębiewski
Autor tej notatki  jest absolwentem wydziału informatyki  Uniwersytetu Białostockiego i studiów podyplomowych z dziedziny  literaturoznastwa. Posiada tytuł Doradcy Przedsiębiorczości GYL. Pracuje w Grodzisku Mazowieckim.  Od czternatu lat uczy i rozwija gry dotyczące kierowania zmianami w sektorze „mediów”.

CZYTAJ TAKŻE O:
Badania kompetencji
Systemy ocen menedżerów
Strategia human resources w handlowej organizacji
Praktyczne kierowanie kadrami
Programy rowoju talentów
Kształtowanie przywództwa
Assessment Center

Ten wpis został opublikowany w kategorii Oceny i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.