Czemu nadmierna rywalizacja na terenie firmy jest niezbyt pożądanym zjawiskiem.

W niejednej firmie pojawia się w pewnej chwili problem nadmiernej rywalizacji pomiędzy częścią działów, równocześnie z próbą marginalizacji obowiązków drugiej strony. I o ile pewna rywalizacja może być przydatna, ponieważ działa motywująco na poszczególne zespoły, to gdy sytuacja stanie się zbyt napięta, to z pewnością z korzyścią dla firmy to nie będzie.

Co prawda w ramach każdego działu sytuacja wydawać się będzie w porządku, bo przecież obowiązki i zadania będą realizowane, to jednak w firmie jako całości liczne sprawy będą cierpiały na tego typu pracowniczych konfliktach. Zaczną pojawiać się kłopoty z komunikacją, dużo informacji gdzieś po drodze utyka, a to będzie skutkowaćskutkujeopóźnieniem wielu ważnych spraw.

Kolejnymi rezultatami mogą być przykładowo spory personalne, oraz odchodzenie pracowników z doświadczeniem zniechęconych atmosferą która panuje. Zaczynają to także odczuwać odbiorcy, a jeśli ich niezadowolenie będzie się zwiększać, to w pewnym momencie zaczną uciekać do konkurencji.

Jeśli w firmie zaczną się pojawiać tego typu zjawiska, to trzeba w miarę szybko reagować. Jednak duża ilość z przedstawianych problemów na początku nie daje widocznych objawów, a jak zaczną się rzucać w oczy, to sytuacja może być dość poważna. Dlatego też należy przeciwdziałać takim napięciom, w szczególności że w wielu przypadkach potrzebować to będzie jedynie niewielkich zmian organizacji funkcjonowania firmy.

Najbardziej istotne jest w nich to, żeby pracownicy zatrudnieni w różnych działach nie zamykali się jedynie na swoją grupę, lecz również mogli poznać ludzi pracujących w pozostałych częściach przedsiębiorstwa. Dobrą metodą na taką sytuację jest organizacja zespołów projektowych, w skład jakich wchodzić będą osoby w każdego działu, oraz czasowa praca na stanowisku w innym dziale.

Należy także pamiętać o premiowaniu w należyty sposób całej firmy po osiągnięciu dużego sukcesu, jeżeli robili na to wszyscy bez wyjątku pracownicy. Dzięki temu załoga będzie się utożsamiać z celami firmy i one stają się najważniejsze, a nie własne cele albo działu, w jakim będzie się pracować.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Team building. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.